Een vaak gestelde vraag is: ik wil meer bezoekers op mijn website, hoe doe ik dat? Zaken zoals de leeftijd van je domein, de reputatie van de auteur, het aantal en type links, sociale media en de versheid van je content spelen een rol. Toch liggen de knelpunten vaak in een andere hoek.  Hieronder geef ik je 5 tips hoe je meer bezoekers op je website kunt krijgen.

1. Verbeter de kwaliteit van je content

Vroeger kon je zoekmachines nog misleiden door je content vol te stouwen met keywords. Of een paar backlinks in de tekst te plaatsen. Hiermee verscheen je site dan hoger in de zoekresultaten. Die vlieger gaat niet meer op. Zoekmachines zoals Google zijn in de afgelopen jaren steeds geavanceerder geworden. Zo kan Google zowel qua leesbaarheid als qua inhoud slechte van goede content onderscheiden.

Wat is goede content?

• De content voldoet aan de regels die Google stelt.

• De content wordt gepubliceerd op een website met een bestaand aantal kwalitatief goede pagina’s die door Google zijn geïndexeerd. Helaas is het, zeker als je site nieuw is, vrij moeilijk om concurrerende, langer bestaande, websites van hun toppositie te verdringen. Zelfs als jouw content kwalitatief stukken beter is.

• De content is niet gekleurd en goed onderbouwd. Vergeet niet dat Google er in de eerste plaats is om bezoekers kwalitatief de beste zoekresultaten te presenteren. En niet om jouw product of dienst bovenaan de zoekresultatenpagina te tonen, tenzij je daar via AdWords voor hebt betaald.

• De content is vers en actueel. Bezoekers hebben belang bij actuele content net als de zoekmachines en de sociale media. Op oud nieuws zit niemand te wachten.

2. Gebruik long-tail keywords met minder concurrentie

In Google zijn er maar 10 plaatsen beschikbaar op de eerste zoekresultatenpagina voor elk keyword. Zoekmachines zoals Google proberen bezoekers de 10 kwalitatief beste zoekresultaten op de eerste pagina te presenteren. Je kunt je voorstellen dat de kans dat jouw website bij die eerste 10 behoort vrij klein is. Zeker als je website relatief nieuw is en je ook eens een populair keyword in de tekst van je artikel gebruikt.

Gebruik daarom bij voorkeur long-tail keywords met “een lange staart”.  Stel dat je een artikel schrijft over afvallen. Als je “afvallen” als keyword in je artikel gebruikt, dan is de kans astronomisch klein dat je op de eerste pagina van Google terecht komt. De concurrentie voor dit keyword is namelijk enorm groot. Gebruik daarom een keyword dat minder populair is maar waar toch op wordt gezocht. Bijvoorbeeld “snel en gezond afvallen”. Gebruik je dit keyword in je blog, dan is de kans dat Google je artikel op de eerste zoekresultatenpagina laat zien, een stuk groter.

3. Publiceer je artikelen ook op de sociale media

Met het alleen plaatsen van blogberichten op je site ben je er nog niet. Zorg dat je je artikelen ook promoot op de relevante sociale media. Dat wil zeggen de sociale media waarvan jouw doelgroep gebruik maakt. Via de sociale media bouw je een geïnteresseerd en hopelijk loyaal lezerspubliek op. Hoe zinvoller, relevanter en bruikbaarder je content, hoe meer mensen geneigd zijn je te volgen. Is je site gebouwd in WordPress bestaan er plugins waarmee je jouw blogberichten automatisch kunt publiceren op de sociale media. Dat scheelt veel tijd.

4. Versnel je website

Snelle websites worden door Google beter gewaardeerd dan langzame sites. Bezoekers zijn gewend geraakt aan steeds snellere websites. Uit onderzoek is gebleken dat bezoekers geneigd zijn om af te haken als het laden van de site langer dan 4-5 seconden duurt. De snelheid van een website hangt van veel factoren af. De belangrijkste zijn echter: de snelheid van de server waarop je site draait, het aantal en de omvang van de beeldbestanden en de manier waarop je website gecodeerd is (bijv. HTML, CSS en Javacript). Via de Google PageSpeed tool kun je zelf testen hoe jouw site presteert. Via deze test kun je ook achterhalen op welke punten jouw site minder goed presteert, zodat je gerichter aan de slag kunt bij het versnellen van je website.

5. Zorg dat je website óók op smartphones en tablets goed presteert

Uit gegevens van Google blijkt dat in de Verenigde staten 94% van de mensen met een smartphone zoekt naar lokale informatie. Interessant is dat 77% van alle mobiele zoekopdrachten thuis of op het werk wordt uitgevoerd, dus op plaatsen waar waarschijnlijk ook desktopcomputers aanwezig zijn.  Het zal je dus niet verbazen dat Google veel belang hecht aan de responsiveness van een websites. Dat wil zeggen dat een website zich automatisch aanpast aan de grootte van het scherm waarop zij wordt weergegeven.  Wil je hoger scoren in Google dan zal je website ook op mobiele apparaten goed leesbaar moeten zijn.

“Meer bezoekers op mijn website” – samenvattend

In totaal zijn er zo’n kleine 200 factoren die Google gebruikt bij haar ranking van websites. Op de vraag “hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website” zijn de bovenstaande tips een prima start voor een betere ranking in Google. Houd bij het inrichten van je website en het schrijven altijd de doelstelling van Google voor ogen. Google wil alle informatie op het web zo goed mogelijk ontsluiten en de zoekresultaten tonen die best aansluiten bij een zoekopdracht. Niet alleen qua inhoud, maar ook qua snelheid, presentatie en leesbaarheid. Het gaat Google steeds meer om de ervaring van de zoeker.

“Meer bezoekers op mijn website” is geen kwestie van slimme trucjes of toverformules. Google wordt steeds geavanceerder en beter bij het beoordelen van websites en content. Sterker nog… zodra Google merkt dat de boel probeert te bedonderen wordt je gestraft door een lagere ranking.

“Meer bezoekers op mijn website” begint bij jezelf. Het is een kwestie van wie schrijft die blijft. Met vaste regelmaat waardevolle en unieke content publiceren volgens de richtlijnen van Google en het opbouwen van een lezerspubliek via de sociale media.

Kom je er niet uit?

Bel ons dan gerust op 015-7078070 of mail ons. We helpen je bij Webtätig Webcentric Marketing graag verder.